Politica

Contre PNL – PSD pe tema Pasajului Decebal. Cine ar fi de vină pentru întârzieri

Lucrările mult întârziate la pasajul pietonal subteran din zona Decebal au fost cauzate de o sesizare depusă de ”cineva din PSD”, a declarat primarul Ioan Turc, care crede că ”probabil se dorea să nu fie finalizat niciodată”. Acuzațiile au fost făcute în ședința Consiliului Local de joi în care s-a discutat despre prelungirea proiectelor de mobilitate în 2024, potrivit timponline.ro.

”Sigur că s-a creat în oraș un disconfort pentru că proiecte importante cum e Linia Verde sau configurarea Axei, care ar fi putut fi pornite în timp și din timp, nu au fost demarate. În noiembrie 2020, când mi-am preluat mandatul, nu era mutat niciun pai dintr-un loc în altul legat de aceste proiecte. Neajunsurile au venit din acest motiv, că finalizarea acestor proiecte este legată de un anumit termen, 31 decembrie 2023, și atunci am fost obligați să lucrăm deodată pe toate fronturile. Lucrările se apropie de final, nu mai avem în oraș aceeași situație pe care o aveam cu câteva luni în urmă, dar, pentru că se tot vehiculează faptul că, prin anumite fazări – și mă refer în primul rând la reconfigurarea Axei și la cei 10 milioane de lei alocați pentru lucrările care urmează să fie fazate – s-ar pierde bani care ni se alocă prin actualul exercițiu financiar 2021-2027, o spun încă o dată: este fals, este un neadevăr. Toate lucrările nefinalizate la nivel de ADR Nord-Vest se cumulează și se va face o ajustare din bugetul general al ADR Nord-Vest pentru perioada 2021-2027. Dacă e să ne uităm la ce contribuție are Bistrița la suma generală, discutăm despre un procent nesemnificativ. Să nu mai fie îngrijorați reprezentanții PSD – care ar fi trebuit să fie îngrijorați în 2018, 2019, 2020 până la finalul anului că lucrări importante pe componenta de mobilitate nu sunt demarate, atunci trebuiau să facă administrație, acum nu fac decât politică – să nu fie îngrijorați: vom finaliza aceste lucrări”, a declarat Ioan Turc.

Primarul a reamintit că, pe Linia Verde, majoritatea covârșitoare a lucrărilor vor fi finalizate până la 31 decembrie 2023: ”Plățile pot fi făcute până la 31 decembrie 2023. Vor mai rămâne lucrări de executat, cu siguranță, dar acestea oricum urmau să fie plătite din bugetul local. Nu vom face recepția pentru că luăm foarte în serios calitatea lucrărilor. Urmează să mergem cu pasul pentru a vedea cum se pun în operă aceste lucrări. Avem și un serviciu de monitorizare care face acest lucru, fac asta diriginții de șantier. Anul viitor vom face un audit serios al tuturor lucrărilor executate și vom dispune corecțiile necesare”.

În ce privește lucrările la pasajul pietonal subteran din Decebal, Ioan Turc a spus: ”La pasaj, lucrările sunt într-o fază avansată”. ”Ne străduim să turnăm placa de monolitizare, să hidrolitizăm această placă și să creăm sistemul rutier inclusiv prin turnarea covoarelor asfaltice pentru a da drumul circulației înainte de Crăciun. Acesta este dezideratul. Nu este ușor, dar ne străduim să facem acest lucru în condițiile în care luni de zile nu am putut lucra la pasaj pentru că cineva a făcut o sesizare că proiectul tehnic făcut pe vremea administrației PSD – și cineva din PSD a făcut o sesizare că nu ar fi bun proiectul tehnic – am ajustat proiectul respectiv, l-am modificat, iar pe lângă cei 255 de stâlpi, de piloți forați, am mai turnat încă 200 de piloți forați. Dacă era sau nu nevoie este o discuție absolut tehnică. Decât să intrăm într-o spirală a contradicțiilor și să ajungem în instanță ca să vedem pasajul finalizat în 2027-2028, am agreat că cea mai bună formulă este aceasta, de a modifica proiectul, de a mai turna un număr de piloți forați și de a închide lucrările cel puțin la nivelul necesar pentru reluarea traficului peste pasaj. În primul semestru din 2024 vom finaliza și celelalte lucrări. Emoția unora că vom avea de plătit bani suplimentari este o emoție nejustificată. Am modificat proiectele și pe Linia Verde și pe reconfigurarea Axei pe multe paliere. Am solicitat ca pavajul ieftin să fie înlocuit cu altul de 10-15 ori mai scump, dar și de 10-15 ori mai bun și care va fi plătit tot din bani europeni. Municipalitatea nu va scoate niciun euro. Am dublat și suprafețele pavate cu piatră naturală, nu cu pavaj de 12,5 lei, tot din bani europeni. La finalizarea lucrărilor ne vom putea bucura de niște lucrări cu adevărat conforme”, a mai spus primarul.

Consilierul PSD Alexandru Bria a intervenit în discuție: ”Indiferent dacă va fi sau nu nevoie să plătim, noi ne asumăm prin proiectul de hotărâre că plătim, iar de aici vine îngrijorarea noastră. Pe de altă parte, faptul că se mai ține orașul o perioadă în șantier e o problemă în sine. Văd că facem un subiect din contestație. A vizat proiectul Axei sau al pasajului? Este o mică diferență. Axa este un proiect, pasajul este altul. Unul e proiect PSD, celălalt, nu. Care a fost vizat de contestații? Să lămurim oamenii”.

Primarul Ioan Turc i-a răspuns că pasajul rutier face parte din proiectul general al Axei. ”În urma unei contestații justificate sau nu, pentru a nu bloca acest proiect, pentru că s-ar fi ajuns probabil în instanță, s-ar fi solicitat expertize peste expertize – probabil că asta doreau unii, să nu îl mai terminăm niciodată – am spus: bun, mai turnăm niște piloți forați. Am făcut-o ca să finalizăm lucrarea. Am modificat proiectul în așa fel încât să punem scări rulante pe componenta de urcare. A fost foarte greu să modificăm proiectul inițial în așa fel încât pe lângă lifturi să avem și scări rulante pentru că nu vrem lucruri de mântuială, vrem lucruri bune de care oamenii să se folosească așa cum se cuvine într-un oraș european”, a declarat primarul.

În discuție a intervenit și viceprimarul Sorin Hangan care a menționat că abia acum înțelege de ce PSD a pus tunurile pe administrația liberală. ”Observ că nu știați faptul că pasajul face parte din proiectul Axei. Abia acum înțeleg și de ce a sesizat Inspectoratul de Stat în Construcții un consilier județean PSD. Nici măcar nu ați știut că e vorba de același proiect”.

Consiliul Local Bistrița a aprobat cu 17 voturi ”pentru” și două abțineri etapizarea proiectului ”Reconfigurarea axei de transport public pe traseul: str. Gării –b-dul Decebal – str. Andrei Mureșanu – str. Năsăudului” municipiul Bistrița, finanțat în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, finalizarea fiind prevăzută pentru 31.12.2024.