In vizor

Unde sunt miile de metri pătrați de pavaj înlocuit de Primăria Bistrița pe mai multe străzi din oraș?

Primăria Bistrița a schimbat pavajul pe mai multe străzi din Bistrița, în ultimii doi ani. Este vorba de mii de metri pătrați de pavaj care a fost înlocuit cu unul nou, alt model, din pavele mai mari. Ce s-a întâmplat însă cu pavajul înlocuit? Ei bine, fotografiile trimise de cititorii Bistrițeanul.ro arată că acesta a ajuns în curtea unor persoane private, nicidecum în curtea bisericilor și a școlilor – cum spunea primarul Ioan Turc. La Turda, o situație similară, în care a dispărut în curțile unor persoane fizice pavajul înlocuit, s-a lăsat recent cu percheziții ale DIICOT și dosare penale.

În ultimii doi ani, Primăria Bistrița a schimbat pavajul de pe trotuarele mai multor străzi. Este vorba în special de străzile care fac parte din cele două proiecte Axa de Transport Gării – Năsăudului și Linia Verde, finanțate din fonduri europene încă de pe vremea fostului primar Ovidiu Crețu.

La un calcul grosso modo, ne dăm seama că peste 15 km de trotuare vor avea, la final, pavajul înlocuit, în cadrul celor două proiecte: Axa de Transport (care merge de pe Gării până pe Năsăudului) și Linia Verde, care leagă Viișoara de Unirea.

Pavaj nou și borduri noi, de pe Independenței până pe Calea Moldovei

Așa se face că a fost înlocuit pavajul pe străzile Independenței, Gh. Șincai, Dornei, General Grigore Bălan, Năsăudului, Calea Moldovei, Andrei Mureșanu, Decebal și Gării. Deocamdată nu este finalizată nicio stradă, pe fiecare mai fiind porțiuni de încheiat sau de finisat.

Deși proiectele inițiale finanțate din fonduri europene prevedeau și schimbarea pavajului, primarul Ioan Turc s-a arătat nemulțumit încă de la preluarea mandatului de pavajul ales de vechea administrație și a modificat proiectul, „umflând” prețul Liniei Verzi cu 6 milioane de lei – din banii Primăriei Bistrița, schimbarea modelului de pavaj nefiind decontată.

Primăria Bistrița scotea la licitație, în 2022, lucrările de revizuire a proiectului Linia Verde de Transport. Era vorba despre înlocuirea pavajului și bordurilor pe cele 6 străzi și piațele incluse în proiect.

Pavajul din beton și piatră naturală andezit și bordurile costau în plus 6 milioane de lei. În caietul de sarcini al licitației de la acea vreme, se preciza că soluția din proiectul inițial nu ținea cont de estetica urbană a trotuarelor.

„În proiect s-a prevăzut pentru execuția trotuarelor, un pavaj comun, simplu, existent pe aproape toate trotuarele și piațetele din municipiul Bistrița, condiționat la acea dată de resursele financiare, dar având în vedere că traseul străzilor pe care se desfășoară obiectivul de investiții sunt străzi principale de circulație care traversează municipiul, până la această data nu a existat o preocupare pentru estetica urbană, din perspectiva realizării infrastructurii, o tratare arhitecturală mai atentă a zonelor de circulație pietonală astfel încât să creeze o imagine urbană superioară din punct de vedere estetic și o formă coerentă la nivel de călcare, care să confere un aspect pozitiv oamenilor”, se arăta în caietul de sarcini al licitației.

Ce s-a întâmplat cu pavajul înlocuit?

În urma acestor lucrări s-au scos de pe strazi mii de metri pătrați de pavaj, în mare parte în stare bună, care ar putea fi refolosit oricând de munipalitate. De exemplu, pentru a amenja trotuare pe străzile încă pietruite ale orașului.

În toamna anului trecut, chestionat pe acest subiect într-o ședință de Consiliu Local, primarul Ioan Turc răspundea astfel consilierului local Nicolae Pavelean (USR):

„Dalele de pavaj se paletează și se depozitează la Direcția de Infrastructură și Servicii. Legea ne permite o parte din acest pavaj să fie redistribuit la autorități și instituții: școli, biserici, grădinițe”.

Mai spunea primarul că tot ce înseamnă pavaj ce poate fi refolosit este recuperat și depozitat, iar la finalul proiectelor va fi distribuit instituțiilor care solicită și au nevoie. Detalii AICI.

Unele-s vorbele, altele faptele:

Ei bine, mai multe fotografii puse la dispoziție de cititorii Bistrițeanul.ro arată că pavajul înlocuit de pe străzile Bistriței a ajuns nu la biserici sau instituții publice, ci în curtea unor persoane private. Încă nu știm cum a fost posibil acest lucru, dar puteți vedea în imagini că pavajul a fost livrat cu tot cu borduri și dale de acces auto.

La apelul Bistrițeanul.ro, cititorii ne-au trimis fotografii – făcute în vară sau chiar săptămâna trecută – cu pavajul stradal ajuns pe câteva proprietăți private, pe strada Codrului sau în zona Subcetate.

Cum, cât, când, de ce? Sunt întrebări la care nu avem răspuns. Încă.

Dar, în 1 februarie 2024, Bistrițeanul.ro a solicitat Primăriei Bistrița informații clare despre situația pavajului înlocuit, dar municipalitatea nu a răspuns încă solicitării.

FOTO: Parte din pavajul de pe Dornei ar fi ajuns în zona Subcetate. 

 

FOTO: Și în zona Leoni ar fi ajuns o parte din pavajul de pe străzile din oraș.

 

FOTO: Pavajul de pe Gării, din zona Inspectoratului de Poliție Județean ar fi ajuns pe strada Codrului. 

La Turda, o situație identica cu cea de la Bistrița, s-a lăsat cu percheziții DIICOT

La Turda, săptămâna trecută, DIICOT a făcut percheziții la Primăria Turda și în curțile unor persoane unde ajunsese pavajul înlocuit de pe străzile orașului, printr-un proiect european similar celui de la Bistrița.