In vizor

Dacă salariile în educație au crescut, de ce mai e nevoie de meditații? Răspunsul ministrului

Salariile profesorilor au crescut după protestele de anul trecut, iar de luna aceasta și directorii de școli iau bani mai mulți. Cu toate acestea, calitatea actului didactic pare că lasă de dorit din moment ce tot mai multe familii simt nevoia să își trimită copiii la meditații încă din ciclul primar, lucru și la nivelul Ministerului Educației.

La întrunirea cu directorii de școli, ministrul Ligia Deca a spus că, ”din iunie anul trecut, ca urmare a protestelor personalului din învățământ, până la mijlocul acestui an, adică până în iunie 2024, vom vedea creșteri de peste 50% a salarilor și nu e vorba doar de creșteri pe medie pentru personalul didactic, pentru cel auxiliar și administrativ, vorbim și de rezolvarea unor inechități și aici mă refer la salariile personalului de conducere. Știu că au fost destul de multe luni în care directorii de școli, având această încărcătură de responsabilitate în coordonarea comunităților școlare, s-au aflat în situația de a avea salarii mai mici decât colegi cu mai puține responsabilități. Am reușit să modificăm acest lucru și se va vedea acum, la salariile din februarie, fiindcă de la 1 ianuarie a intrat în vigoare majorarea salarială și pentru personalul de conducere din sistemul de învățământ”.

Cu toate acestea, industria meditațiilor este în floare. Tot mai mulți părinți aleg să își trimită copiii la ore suplimentare de teama că nu vor reuși să facă față examenelor doar cu ceea ce învață la clasă.

”Cred că există îngrijorări legitime legate de încărcare, apropo de manuale, pentru că programa este destul de flexibilă. E vorba de modul în care sunt elaborate manualele. Cred că trebuie să ne uităm cu atenție la ce s-a întâmplat ca reformă curriculară la primar și la gimnazial să vedem dacă nu trebuie aduse niște ajustări, însă, de asemenea, cred că și noi, părinții – și mă includ în această categorie – trebuie să fim foarte siguri atunci când apelăm la pregătire suplimentară pentru copiii noștri că ea într-adevăr necesar. Cred că uneori intervine și frica sau faptul că te simți altfel decât alții din jurul tău care apelează la acest tip de pregătire suplimentară. Am vorbit însă și cu părinți care mi-au spus că având în vedere că, la școală, este o bună colaborare cu cadrul didactic și o performanță dovedită a copilului nu au simțit nevoia de meditații. Este și o presiune socială, dar în același timp trebuie să luăm în considerare feedback-ul familiilor pentru că, dacă toată lumea simte nevoia de pregătire suplimentară, probabil că trebuie să facem ceva și în zona aceasta curriculară. Pentru liceu vom avea planuri cadru noi, acum în două-trei săptămâni le lansăm în dezbatere publică, programe până în toamnă, și ne vom uita la ce se întâmplă mai ales în zona gimnaziului pentru că acolo înțeleg că începe să fie o problemă”, a comentat ministrul în conferința de presă.

Ligia Deca a vorbit și despre salarizarea bazată pe indicatori de performanță, cerută chiar de premier.

”Am avut și o solicitare din partea domnului prim ministru vizavi de o abordare în acest sens, iar în acest proiect de asistență tehnică cu experții de la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) avem inclusă și această componentă a carierei didactice și salarizării bazate pe indicatori inclusiv de performanță. Experții OCDE, la o primă discuție pe acest subiect, ne-au spus că sistemele care salarizează diferit în funcție de performanță, de regulă o fac diferit cu bonusuri salariale condiționate de performanță, nu se referă la baza salarială , ci la bonusuri. Pentru astfel de bonusuri noi avem gradația de merit și avem în lege un alt sistem – fondul de 2% la dispoziția directorului care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate – și trebuie să vedem pentru astfel de cazuri unde trebuie să intervenim când intrăm într-o procedură care să certifice dacă atribuțiile sunt sau nu îndeplinite de către un cadru didactic. În mod normal, aceste performanțe se constată la evaluarea anuală și la inspecție. Cred că depinde de noi toți din sistem ca aceste instrumente să fie folosite. Dacă trebuie îmbunătățite, împreună cu cei din sistem și cu experții multianuali, vom găsi niște soluții multicriteriale în așa fel încât să promovăm performanța în cariera didactică”, a explicat Ligia Deca, potrivit timponline.ro.

În context, ea s-a referit și la liceele cu promovabilitate zero la bacalaureat. ”Abordarea este următoarea: ele nu mai înscriu pentru clasa IX-a pentru filiera liceală – pot înscrie la profesională – celelalte clase continuă. Dacă în anul următor promovabilitatea crește, pot reînmatricula în clasa a IX. Oricum, inspectoratele în momentul în care sesizează gradul de promovabilitate zero, trebuie să meargă, să vadă care este situația și să întocmească împreună cu școala un plan de intervenție. Trebuie văzut care e problema acolo: una de mediu familial și avem nevoie de mai multe măsuri de sprijin pentru elevi, este o problemă de performanță a cadrelor didactice, este nevoie de formare suplimentară”.

Ministrul Ligia Deca a făcut o vizită de o zi în județul BIstrița-Năsăud.