In vizor

Compania Aquabis a înregistrat pierderi de apă de circa 40% anul trecut, din cauza avariilor și a furturilor

Aproape 40% din apa produsă de Aquabis s-a pierdut anul trecut din cauza avariilor la rețelele de distribuție și a consumului ilegal, a declarat noul director general al companiei, Andrei Kozuk

”Avem pierderi de apă. O mare parte din aceste pierderi au drept cauză defectele apărute pe rețea (…) În luna august am avut 146 de defecte înregistrate din diverse motive – rețele vechi, situații în care anumiți constructori au afectat în lucrările lor rețeaua noastră. (…) De asemenea, în luna iulie am avut 121 de defecte. Pe zona Jelna-Dealul Jelnei-Cetate am avut în 70 de ore 7 defecte. La Șintereag, pe marginea drumului, pe o lungime a rețelei de 1,4 km, am avut în 92 de ore 11 defecte. Le-am tratat ca și neconformități de sistem, am încercat să stabilim cauzele reale și să găsim niște măsuri corective, nu doar reactive”, a declarat Andrei Kozuk în prima conferință de presă susținută de la preluarea mandatului.

Pe lângă avarii, o altă cauză a pierderilor de apă o reprezintă furturile. Directorul Aquabis a menționat că în ultima perioadă au fost constatate mai multe cazuri de consum ilegal de apă, iar compania a sesizat Poliția.

Ne confruntăm cu furturi de apă, cu oameni care nu înțeleg tot procesul, nu înțeleg că trebuie să plătească pentru serviciile astea și încearcă să fenteze sistemul. (…) De acum încolo avem zero toleranță la furt. Am depus 12 plângeri penale, am identificat din consumuri frauduloase 2.907 mc de apă, deci 2,9 milioane de litri au fost furați. Facem toate demersurile pentru recuperarea prejudiciului și nu ne o să ne oprim aici. Avem o echipă pentru detectarea clienților frauduloși, avem instrumentele necesare, urmează să dotăm și mai mult echipa respectivă care va sta în teren și îi va găsi pe clienții frauduloși. Nu consider că este în regulă ca mătușa Floare din capătul satului să își plătească mc de apă, iar cei care au animale sau fac agricultură sau fac alte chestii și au consumuri mari să găsească metode prin care să fure apă. Pot să spun că nu fură apă cei care au consumuri mici și sunt necăjiți”, a mai adăugat Andrei Kozuk.

Potrivit acestuia, procentul pierderilor de apă din rețeaua Aquabis a fost anul trecut de 37,93%, sub media națională de 43-45%, dar departe de ținta impusă de Uniunea Europeană: 20% până în 2030.

Suntem sub media națională, care e între 43 – 45%. Există un indicator impus de Ministerul de Finanțe care prevede că până la 35% nu plătim TVA pentru pierderi. Pentru cele care depășesc 35%, compania este obligată să plătească TVA. Cumva este o decizie guvernamentală menită să te oblige să iei toate măsurile ca să reduci pierderile. Până în 2030, conform unor directive ale Uniunii Europene, trebuie să ajungem la pierderi în procent de 20%. Însă orice reglaje am face noi ca să reducem pierderile, dacă nu vom înlocui rețelele și nu vom veni cu altele noi, nu vom atinge pragul de 20%. Am început să lucrăm la un program pentru a vedea ce măsuri trebuie să luăm pentru a ne atinge ținta care este una optimistă”, a completat Andrei Kozuk.

Noul director al Aquabis a menționat că procentului de pierderi de 37,93% i se mai adaugă un procent de circa 10-12% generat de consumurile tehnologice.

”Cele 37,93 procente nu includ consumurile tehnologice. Rezervoarele, rețelele, producția apei și potabilizarea ei necesită apă potabilă. Spre exemplu, pentru a spăla o rețea avem nevoie tot de apă potabilă. Procentul amintit nu include și aceste consumuri. Ele sunt undeva la 10-12% din producția de apă, dar chiar și așa suntem în normativ. Rezervoarele trebuie să le spălăm o dată pe lună, rețelele trebuie să le spălăm pentru a asigura un serviciu de calitate. Potabilizarea apei necesită apă. Acestea sunt datele statistice, sunt niște indicatori pentru noi. Am făcut o radiografie pe care noi trebuie să lucră. Suntem în standard, nu ne abatem de la standard, dar sunt niște indicatori pe care noi trebuie să îi îmbunătățim”, a spus el.

Întrebat dacă aceste pierderi sunt acoperite de consumatori, Andrei Kozuk a răspuns: ”Consumatorul plătește metrul cub de apă. Pierderea se regăsește în datele societății, în rezultatele financiare ale societății care stabilește costul apei ca să acopere pierderea. Aceste pierderi sunt un indicator foarte important și noi trebuie să îl reducem. Este una din preocupările noastre permanente”.

Exit mobile version