In vizor

Primăria Bistrița e bună de plată. Șase proiecte pe fonduri europene nefinalizate vor atrage penalități de la UE

Deși recent primarul Ioan Turc a precizat că Primăria Bistrița va cere fazare, adică o păsuire de la Uniunea Europeană pentru proiectele care nu sunt finalizate până în 31 decembrie, doar pentru Axa de Transport, ci și pentru alte 5 proiecte, printre care și Linia Verde. Constructorul care are pe mâna majoritatea proiectelor este MIS Grup,

Consiliul Local este convocat de urgență astăzi, pentru a vota prelungirea perioadei de implementare pentru mai multe proiecte finanțate din fonduri europene.

Toate aceste proiecte aveau ca termen maxim de finalizare 31 decembrie, riscând în alte condiții să fie mutate pe următorul exercițiu financiar, printr-o procedură numită „fazare”. Ce înseamnă asta? Ei bine, Uniunea Europeană a fost de acord să mute proiectele finanțate din fondurile sale pe următorul exercițiu financiar, însă penalizează autoritățile locale care apelează la această metodă.

De asemenea, în următorul exercițiu financiar, autoritățile locale au la dispoziție fonduri mai puține pentru proiecte noi.

De curând, primarul Ioan Turc spunea într-o conferință de presă că singurul proiect cu care se va merge pe fazare este axa de transport, în principal din cauza pasajului subteran de lângă Piața Decebal.

„Tot în această perioadă se lucrează intens pentru finalizarea proiectelor mari, de mobilitate: Linia verde, Axa de transport și pistele pentru cicliști. (…) Toate aceste mari lucrări vor fi finalizate până la sfârșitul acestui an, urmând ca o serie de retușuri să le facem la începutul anului viitor”, spunea primarul Ioan Turc la final de octombrie.

Surpriza a apărut însă ieri, cu anunțul unei ședințe extraordinare de Consiliu Local. Astfel, la axa de transport s-au mai adăugat alte 5 proiecte pentru care se cere „amânare”. Este vorba despre Axa de Transport, Linia Verde, modernizarea Școlii Gimnaziale nr. 1, a Colegiului Tehnic „Grigore Moisil”, a grădiniței cu program prelungit nr. 3 și a Creșei nr. 3 și amenajarea pistelor pentru cicliști.

Care este stadiul lucrărilor pentru aceste proiecte:

  • Pentru amenajarea Liniei Verzi de transport se cere pelungirea termenului de finalizare până în 31 decembrie 2024, deși primarul Ioan Turc spunea că vom vedea autobuzele electrice circulând pe traseu din prima parte a anului. Lucrările sunt finalizate în proporție de 81%. Constructor: MIS Grup
  • Pentru Axa de Transport de pe traseul strada Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureșanu – strada Năsăudului se cere o prelungire a termenului de execuție până în 31 decembrie 2024. Stadiul lucrărilor este de doar 55%. Constructor: MIS Grup
  • Pentru reabilitarea și modernizarea Colegiului Tehnic „Grigore Moisil” se cere prelungirea până în 31 iulie 2024. Lucrările sunt finalizate în proporție de 86,8%. Constructor: MIS Grup.
  • Și pentru pistele de cicliști se cere fazare până în 30 iunie 2024. Lucrările sunt realizate în proporție de 98%. Constructor MIS Grup.
  • Pentru reabilitarea Școlii Gimnaziale nr. 1 se cere prelungirea termenului de finalizare până în 31 august 2024. Nu s-a reușit realizarea suprafeței sportive pe terenul de sport al școlii, care nu s-ar putea realiza în sezonul rece. Constructor: MIS Grup
  • Și pentru reabilitarea grădiniței cu program prelungit și a creșei nr. 3 se cere prelungirea până în 30 septembrie 2024. Constructor: Tomoroga Construct.